Какви средства използват рекламните агенции, за да постигнат лоялност на аудиторията и да заставят хората да направят излишни покупки?
Използване на популярни теми
Брандовете заимстват популярни образи от киното и сериалите, нагаждайки ги към своите реклами. Хората виждат на екрана условия, които в реалния живот са просто невъзможни. Например в сериала „Приятели“ сервитьорка и готвач живеят в огромен апартамент в Манхатън.
Компаниите използват подобни противоречия в своите реклами, показвайки уж средностатистически образи, които обаче живеят много по-добре, отколкото е възможно в реалния живот. Зрителите се поставят на мястото на любимия герой и в тях възниква желанието да купят това, което им се предлага. Често рекламата се качва на гребена на вълната, свързана с голямо спортно събитие, рожден ден на популярна звезда, излизането на нов, дългоочакван филм/сериал.
Хитрост и откровена лъжа
Независимо от това, че методът е стар и вече изтъркан от употреба, потребителите продължават да попадат в капана му. Когато стоката се продава с „намаление“ човек вижда възможност да „икономиса“ 10%, 20%, 50% дори. Всъщност много магазини просто не разчитат да продадат стоката на началната цена и скоро след пускането и просто я „намаляват“, за да постигнат желаната печалба.
Други сродни методи са продажбата на три продукта на цената на два. Хората влизат в магазина за определена стока, но когато им заговорят за възможността да сключат изключителна сделка и да получат нещо безплатно им е трудно да откажат. Така получават нещо ненужно, а търговецът успява да се освободи от непродаваема стока.
Най-„тънкият“ метод е обещанието за стока с намаление или по акция, но не веднага, а определено време след първата покупка. Ако днес потребителя си купи три продукта и се върне след месец, той ще може в срок от две седмици да получи нещо с огромно намаление или напълно безплатно. Вероятността да се върне е пренебрежимо малка.
Страхове
Хората често купуват от страх – не искат да изглеждат зле, да ги приемат за глупави, да изостават в кариерата, да поставят семейството си в опасност, да са обект на присмех от колеги и съседи. Маркетолозите умело жонглират с тези притеснения, които често са без основание. Много реклами са насочени да принудят зрителя да се чувства недостатъчно успешен, а често и открито да плашат зрителите.
Пример е рекламата на Lysol по време на свинския грип. Тогава марката помества на своя сайт съобщение: „Засега не знаем кое причинява разпространението на вируса, но нашите продукти за хигиена ще помогнат да се предпазите от болестта“. Грубо се намеква, че използването на антибактериалните им продукти ще помогнат обществото да се справи с този проблем.
Придаване значимост на определена стока
В началото на миналият век диамантите не се ползвали с особена популярност, но през 1938г. бижутерийната компания De Beers, изпитваща нужда да повиши продажбите си, пуска реклама, популяризираща сред младите годежния пръстен с диамант. Така този камък става незаменим поне в един момент от живота.
С помощта на рекламата се въвеждат считаните днес за напълно нормални кафе-паузи и дезодоранти. Рекламата превръща Санта Клаус от зъл елф в жизнерадостен старец.
Използване на цветовете
Психологията на цветовете принуждава потребителя да изпитва чувства изгодни на рекламодателя. Например червеното възбужда апетита, синьото е цветът на доверието, оранжевото намеква за приятелски чувства, зеленото означава стабилност и преуспяване.
Носталгия
Презентирането на стоки пред възрастна аудитория често се опира на спомена за „добрите стари времена“. Използват се звезди, песни и филми популярни преди 10 и повече години.
Поставянето на цел
Този маркетингов трик възниква като „карти за кафе“, които при пълно запълване водят до награда безплатна чаша кафе. Целта е да се принуди клиента да се връща отново в същото заведение. Тук е поставена цел – точно определен брой посещения. Повишава се социалната мотивация, тъй като положеното от клиента усилие води до обещана награда. Разновидности на този метод можете да намерите в съвременните бензиностанции, вериги магазини и т.н.